środa, 19 grudnia 2018

Wybieramy dobre wody

W Polsce produkuje się kilkaset rodzajów wód butelkowanych, z tego tylko około 30 prawdziwych wód mineralnych. To one pełnią funkcje profilaktyczno-zdrowotne.


Woda mineralna, by była korzystna dla zdrowia, powinna zawierać około 1000 mg składników mineralnych w litrze. Musi pochodzić z podziemnych źródeł, do których nie docierają zanieczyszczenia. Tych informacji należy szukać na etykiecie, by nie kupić czegoś, co będzie przypominać „kranówę”.

Którą wodę kupować?



Warto dokładnie przestudiować skład chemiczny kupowanej wody mineralnej. Jeżeli nie jesteśmy pewni, który rodzaj wody najbardziej nam sprzyja, to najlepiej próbować różnych wód i obserwować, jak na nas działają. Kupując wodę mineralną, należy wiedzieć, że wskazana dla zdrowia ilość magnezu to powyżej 50 mg w litrze, wapnia - powyżej 150 mg, siarczanów - powyżej 250 mg, wodorowęglanów - powyżej 600 mg w litrze. Sodu powinno być jak najmniej, ponieważ zatrzymuje on wodę w organizmie i podwyższa ciśnienie krwi.

Magnez królem życia



- Szczególnie ważna jest zawartość magnezu, pierwiastka życia, który zapobiega chorobom naczyniowo--sercowym, spowalnia procesy starzenia się, obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Duża zawartość wapnia powoduje, iż woda mineralna może być zalecana jako środek pomocniczy w zapobieganiu i leczeniu osteoporozy - wyjaśnia Agnieszka Gajewska, kierowniczka Zakładów Produkcji Zdrojowej w Ciechocinku.
Dietetycy dodają, że magnez to najcenniejszy dla zdrowia pierwiastek, a nam go ciągle brakuje. W każdej sekundzie w każdej z komórek naszego ciała zachodzi 600 reakcji chemicznych, a magnez bierze udział aż w 300 z nich. Pijąc odpowiednią wodę mineralną, już po krótkim czasie możemy zauważyć zmiany. Będziemy mniej podatni na stres pijąc wodę o dużej ilości magnezu i wapnia. Dolegliwości żołądka ustąpią, gdy będziemy pić wodę o dobranej ilości wodorowęglanów.

Gazowana czy niegazowana?



Twierdzenie, że należy pić przede wszystkim wodę niegazowaną jest nieprawdziwe. Wody gazowanej należy unikać tylko przy nadkwasocie, zaburzeniach trawienia, chorobie gardła i strun głosowych. Wody mogą mieć naturalną obecność dwutlenku węgla, albo są nim wzbogacane. Dwutlenek węgla powoduje obniżenie pH od 0,05 pH do 2,66 pH, przez co woda staje się bardziej kwaśna niż woda niegazowana. Obniżone pH wody nie sprzyja rozwojowi bakterii, jak to ma miejsce w przypadku wód niegazowanych.

Wody źródlane



Charakteryzują się tym, że są nisko zmineralizowane (150-500 mg/l), przez co jedynie nawadniają organizm. - Niemowlęta powinny otrzymywać wodę nisko zmineralizowaną, która może być wykorzystywana również do przygotowania posiłków. Woda taka jest już nieodpowiednia dla dzieci starszych, młodzieży, kobiet w ciąży oraz osób w wieku podeszłym, u których zapotrzebowanie na
składniki mineralne wzrasta - informuje dr n. med. Kinga Kupczyk, specjalista dietetyk.

Wody na zdrowie



Wody lecznicze zazwyczaj pija się w sanatoriach i uzdrowiskach, choć można je także kupić w niektórych sklepach. - Działanie wód leczniczych ze względu na bardzo wysoką zawartość składników mineralnych może działać korzystnie w schorzeniach nerek i dróg moczowych, wątroby i dróg żółciowych oraz chorobie wrzodowej, miażdżycy i cukrzycy - wyjaśnia dr Kinga Kupczyk. - Warunkiem dobrego przyswajania zawartych w nich składników jest spożywanie ich w dawce podzielonej (2-3x100-200ml), pół godziny przed posiłkiem. Istotne jest, aby na godzinę przed jej wypiciem nie spożywać surowych owoców i warzyw. Zaleca się, aby kuracja trwała minimum 2-3
tygodnie. Jednak rodzaj, dawka, temperatura spożycia wody leczniczej i czas kuracji powinny być skonsultowane z lekarzem - dodaje dr Kinga Kupczyk.